tisdag 9 september 2014

Back to basic - RACING

Nästa helg, den 19-21/9-2014 kommer jag och pappa åka ner till Tyskland för att testa en enhets serie, Yamaha R6 Cup.

Lukas Trautmann på sin Yamaha R6 i Yamaha-Cup
Foto: yamaha-cup.de


Anledning:

I över två säsonger har jag tävlat i SST600 SM med samma material, dvs Honda CBR600 som levererades från SBK ONE.
I år var tanken att köra ett par tävlingar i SM enbart för att jag älskar racing och vill därför självklart köra. Det största och viktigaste målet för i år var att utföra en del projekt för att jag ska bli mer insatt i marknadsföring för att på så sätt tydligare kunna visa mina framtida sponsorer vad jag har att erbjuda.
Tyvärr blev det väldigt få tävlingar för mig i år. Vi slutade att tävla efter Linköping. Vi fick där höra att jag har "fuskat" då ytbehandlingen på gaffelrören var guldfärgat och det var inte tillåtet.
Då sögs musten ur oss, vi har alltså kört i över två säsonger utan att någon har sagt något, men så kommer det fram nu, när det enda vi ville var att ha kul och för att få köra.
Efter vi fått detta påpekat för oss så gav vi oss inte, vi fick fram att gaffelbenen/rör var ORIGINAL, men doch så var dem ytbehandlade i guld. Något som kanske skall tilläggas är att alla gaffelben, innerbenen (gaffelrör) är ytbehandlade, men när dem kommer från fabrik så är dem silverfärgade.
 
Min fråga till SVEMO  under Juli och Augusti månad var:

ROBBAN - Hej _________! Har __*Besiktningsmannen*__ varit i kontakt med dig gällande ytbehandling av gaffelben?

SVEMO - Jepp, vi har möte i em

ROBBAN - Hör gärna av er till mig sen så jag får veta vad som gäller. J*vligt tråkigt att det ska bli en massa skitsnack pga detta. Speciellt när jag har kört på samma material i 2 1/2 säsong...

SVEMO - Det blir skitsnack så fort det går bra

Konversationen avslutas där och det tar en vecka innan jag återigen söker kontakt för svar.

ROBBAN - Hej, jag har fortfarande inte blivit kontaktad från någon hos er på Svemo. Vad gäller gällande ytbehandling av gaffelben?

SVEMO - Vi jobbar på det. Vi samlar upp en massa saker som teknikerna har synpunkter på. När ska du köra i Sverige?

ROBBAN - Vi har slutat köra i Sverige pga att vi inte vet vad som gäller.. Och är trötta på allt snack. Jag har som sagt kört med samma hojj och komponenter i över 2 säsonger och nu börjar diskussionen... Så nästa gång jag kör i Sverige beror rätt mycket på när jag får svar från er. Och det är inte speciellt långt kvar till Falkenberg nu..

Inget svar, denna konversation skedde alltså innan Falkenberg och jag tycker min sista mening visar att jag vill köra men inte utan ett svar ang vad som gäller när vi pratar om ytbehandling.

Just nu får alltså ingen som får en repa på gaffelröret ytbehandla det, även om man gör det i färgen silver. Det är bara att kasta bort och köpa nytt, antar jag. Jag har fortfarande inte fått något besked från SVEMO och har nu sålt iväg både instruktörs motorcykel och tävlings hojjen. Det beslutet tog vi enbart för att vi inte skulle falla tillbaka till tävlingarna på dem svenska banorna med SVEMO som "arrangör"...

Med båda hojjarna borta och ett tomt garage så var vi självklart tvungna att hitta på något annat.
Därför blir det att testa enhets serien i Tyskland "Yamaha R6 Dunlop Cup" som Rikard Carlsson kör i, utav det han har berättat så verkar det vara en kanon serie.
Om den är så bra som vi hoppas på så är målet att köra hela serien 2015.


//Robert Gull

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar