tisdag 30 september 2014

Race Tyskland!

Efter en resa på över 3000km så har vi nu varit nere i Tyskland och kört Yamaha R6 Dunlop Cup ihop med IDM.

Det var första gången jag körde en Yamaha R6 och även den första gången på Hockenheim. Men det gick ganska snabbt att komma in i motorcykelns fina egenskaper. Den var väldigt lätt att hantera men det finns självklart mycket att jobba på.

Både under träning och kval så hade jag problem med frambromsen, den varierade från varv till varv och jag var tvungen att justera den hela tiden. detta problem fortsatte trots att vi bytte bromsvätska, bromspump och broms skivor. Det var även en annan förare som tydligen hade samma problem.
Men det blev iaf mycket körning, jag låg ute hela passen och matade varv.
Jag kvalade på en 24:e plats av 39 förare. 

Söndag, racedag och ingen warm-up innan. Banan var upptorkande och det såg ut som att det skulle komma in regn igen. Vi tog beslutet att åka ut på regndäck då vi inte visste om det var flaggat som dry- eller wet-race. Efter sightseeing varvet så kände jag att banan var torr men ställde upp på startlinjen då vi fortfarande inte visste om det var dry- eller wet-race. Då fick vi höra att det var dry-race vilket innebär att om det skulle börja regna under racet så skulle det rödflaggas och alla får då åka in i depån och byta däck. Så nu när vi fick detta besked så rullade vi in i depån och satte på torrdäcken. Jag han inte åka ut under warm-up varvet och fick därför starta i depån.

Sist ut och ganska kalla däck så började jakten på dem andra. Jag körde nu nästan lika snabbt som tiden jag kvalat på när det var helt torrt. Jag lyckades till slut köra upp mig och kom i mål på en 21:a plats och känner mig nöjd med det.

Målet var att se hur tävlingarna gick till, vad cupen har att erbjuda samt hur motorcykeln känns. Det lyckades vi med och jag lovar att det var högre klass på förarna än vad jag trodde.

Lukas Trautmann som vann R6 klassen körde även i SSP600 som wildcard och låg även där och slogs om första platsen.

Jag har mycket att lära i den serien och känner att min utveckling kommer gå framåt om vi lyckas ta oss till Tyskland för att köra hela serien under 2015.

Nu jobbar vi på att ta oss dit!

Jag vill tacka Rikard Carlsson som har hjälpt till och även tipsat om serien. Även Rikard kör i denna klass men kunde tyvärr inte medverka senast på Hockenheim pga skada.

//Robert Gull

måndag 15 september 2014

Non-stop

Förra vintern var första gången någonsin som vi i Gull-Racing körde med sporthoj på is. Nu börjar kylan komma till oss och förhoppningsvis så kommer denna vinter bjuda på mer körning.

För tillfället försöker jag hitta en passande hoj att bygga iordning inför vintern och jag hoppas därför att samarbetet med Northbike fortsätter.

Målet för i år på isen är iaf att köra knäskrap och att filma mycket mer och visa hur förberedelserna ser ut.
 För er som också vill ha ett vinterprojekt gällande is-körning så kan jag tipsa er om dubb från Best-Grip , där hittar ni flera olika modeller på dubb för olika ändamål!


Även garaget är påfyllt med lite nya leksaker för underhåll av körning och fysik!


På  onsdag åker vi ner till Tyskland och tävlar, håll er uppdaterade här!

//Robert Gull

tisdag 9 september 2014

Back to basic - RACING

Nästa helg, den 19-21/9-2014 kommer jag och pappa åka ner till Tyskland för att testa en enhets serie, Yamaha R6 Cup.

Lukas Trautmann på sin Yamaha R6 i Yamaha-Cup
Foto: yamaha-cup.de


Anledning:

I över två säsonger har jag tävlat i SST600 SM med samma material, dvs Honda CBR600 som levererades från SBK ONE.
I år var tanken att köra ett par tävlingar i SM enbart för att jag älskar racing och vill därför självklart köra. Det största och viktigaste målet för i år var att utföra en del projekt för att jag ska bli mer insatt i marknadsföring för att på så sätt tydligare kunna visa mina framtida sponsorer vad jag har att erbjuda.
Tyvärr blev det väldigt få tävlingar för mig i år. Vi slutade att tävla efter Linköping. Vi fick där höra att jag har "fuskat" då ytbehandlingen på gaffelrören var guldfärgat och det var inte tillåtet.
Då sögs musten ur oss, vi har alltså kört i över två säsonger utan att någon har sagt något, men så kommer det fram nu, när det enda vi ville var att ha kul och för att få köra.
Efter vi fått detta påpekat för oss så gav vi oss inte, vi fick fram att gaffelbenen/rör var ORIGINAL, men doch så var dem ytbehandlade i guld. Något som kanske skall tilläggas är att alla gaffelben, innerbenen (gaffelrör) är ytbehandlade, men när dem kommer från fabrik så är dem silverfärgade.
 
Min fråga till SVEMO  under Juli och Augusti månad var:

ROBBAN - Hej _________! Har __*Besiktningsmannen*__ varit i kontakt med dig gällande ytbehandling av gaffelben?

SVEMO - Jepp, vi har möte i em

ROBBAN - Hör gärna av er till mig sen så jag får veta vad som gäller. J*vligt tråkigt att det ska bli en massa skitsnack pga detta. Speciellt när jag har kört på samma material i 2 1/2 säsong...

SVEMO - Det blir skitsnack så fort det går bra

Konversationen avslutas där och det tar en vecka innan jag återigen söker kontakt för svar.

ROBBAN - Hej, jag har fortfarande inte blivit kontaktad från någon hos er på Svemo. Vad gäller gällande ytbehandling av gaffelben?

SVEMO - Vi jobbar på det. Vi samlar upp en massa saker som teknikerna har synpunkter på. När ska du köra i Sverige?

ROBBAN - Vi har slutat köra i Sverige pga att vi inte vet vad som gäller.. Och är trötta på allt snack. Jag har som sagt kört med samma hojj och komponenter i över 2 säsonger och nu börjar diskussionen... Så nästa gång jag kör i Sverige beror rätt mycket på när jag får svar från er. Och det är inte speciellt långt kvar till Falkenberg nu..

Inget svar, denna konversation skedde alltså innan Falkenberg och jag tycker min sista mening visar att jag vill köra men inte utan ett svar ang vad som gäller när vi pratar om ytbehandling.

Just nu får alltså ingen som får en repa på gaffelröret ytbehandla det, även om man gör det i färgen silver. Det är bara att kasta bort och köpa nytt, antar jag. Jag har fortfarande inte fått något besked från SVEMO och har nu sålt iväg både instruktörs motorcykel och tävlings hojjen. Det beslutet tog vi enbart för att vi inte skulle falla tillbaka till tävlingarna på dem svenska banorna med SVEMO som "arrangör"...

Med båda hojjarna borta och ett tomt garage så var vi självklart tvungna att hitta på något annat.
Därför blir det att testa enhets serien i Tyskland "Yamaha R6 Dunlop Cup" som Rikard Carlsson kör i, utav det han har berättat så verkar det vara en kanon serie.
Om den är så bra som vi hoppas på så är målet att köra hela serien 2015.


//Robert Gull