tisdag 21 april 2015

Massa motard

I helgen som var så var jag ute med motarden och körde hela lördagen och söndagen. Vilken skillnad det är i körningen när man kör ofta. Det krävs inte samma arbete för att komma in i körningen då.
Utvecklingen är markant och jag känner mig tryggare och tryggare när jag kör.
Tanken är ju att jag ska lära mig att köra på bakhjulet, kontrollerat, med bakbromsen som sitter nere vid foten. Och det börjar faktiskt kännas riktigt bra. Det går långsammare hela tiden och jag får upp den högre.

I lördags så byggde vi även en liten bana med hjälp av lite koner. Som ni vet så trivs jag mycket bättre att köra bana. Jag sitter på motarden och gasar men kör den som om det vore en RR hoj. Knäskrap i dem svängar som det går, fötterna är på pinnarna hela tiden. Det går inte alls lika fort som på RR hojjen så att träna på att sladda är mycket lättare. Det gick mycket bättre än vad jag kunde föreställa mig. Till en början så ställde jag mig på bakbromsen och låste bakhjulet i inbromsningarna, men ganska snart så lärde jag mig att gå på sladd med lite hjälp av fotbromsen och mer hjälp från motorbromsen. Så sladd medans bakhjulet fortfarande snurrade, grym känsla!
Foto: Anders Gull
Med regndäck i fram och ett gammalt slicks från 2006 i bak så är det ganska halt, såklart. Men nya slicks, båda fram och bak är beställda. Det ska bli kul och se hur mycket det går att få ner motarden då.
Foto: @imprr
Pappas kommentar när vi kollar igenom videomaterialet hemma är: "Men om du går på ställ in i sväng som du gör, varför gasar du då inte på direkt så du kan sladda igenom hela svängen?"

Min reaktion kändes rätt för tillfället: "Hmm, det har du rätt i, tror du det går?" med en känsla av att jag vill testa.

Riktigt roligt när pappa är med, han pushar mig och det i sin tur leder till en snabbare utveckling.
Jag har redan ramlat ett par gånger utan att skada mig och hoppas det fortsätter så. Hoppas vädret håller i sig i helgen så vi kan köra då igen.
 Foto: Anders Gull
Även BMW:n börjar ta form med den förlängda svingen. Vi har beställt hem 2 st nya kedjor då en kedja inte är tillräckligt lång.

//Robban

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar