söndag 17 maj 2015

Däckstest - Shinko

Nu känner jag mig levande. Efter en solig dag på Tuvängen Ring tillsammans med Shinko så har jag testat deras gatudäck "Apex 010".





Jag har inte speciellt mycket erfarenhet till däck som är anpassade för gata, så ni får väl ta den här recensionen med en nypa salt.

Det började inte speciellt bra då jag la mig ner på asfalten ganska tidigt på det första passet. Jag visste att däcken var nya, och som ni vet så har nya däck 
en yta med silikon för att motverka att däcket torkar och spricker under förvaring. Dessutom så åkte jag utan däcksvärmare. Så efter att ha besökt asfalten och kommit in i depån så fick jag höra från träningsledaren att dem har haft problem med dräneringen i just den kurvan som jag la mig i. Tydligen så rinner det ut mycket vatten på banan som fångar med sig massor med smuts från bankanten.
Och i början på dagen som var jag ensam ute på banan, så nya däck och med lite för mycket damm på banan är ingen bra kombination.

Därefter så valde jag att ta det lite lugnare. Jag skyllde absolut ingenting på däcken och kände mig mer som en rookie vid det tillfället och la skulden på mig själv.
Så väl ute på banan ett par pass senare för att se vad däcken skulle gå för så började jag lugnt och tänkte bygga värme i däcken lite långsamt innan jag skulle börja gå på.
Sagt och gjort, jag hade inga problem alls med fästet. Då valde jag att börja lägga ner hojen, för varje varv som gick så la jag ned hojen mer och mer.
Rätt vad det var så låg jag på asfalten, IGEN. Jag hann få lite småvarningar i framdäcket denna gången men lyckades inte reda upp situationen.
Jag fastnade med ena benet under hojen och fick då sparka bort den med mitt fria ben. Sedan slängde mig upp på hojen igen och körde ytterligare ett par varv innan jag gick in i depån.

Väl inne i depån så började jag och Mr Shinko att spekulera i vad som hände. Min känsla var ju att det var för lite varning och att det bara försvann i fram.
Efter att ha studerat däcken så ser man att jag har varit ute hela vägen till kanterna och troligtvis så har jag tvingat ner hojen längre än vad just dessa däck tillåter.
Troligtvis var detta även en bidragande orsak till den första marksyningen då jag gick ut lite för hårt och inte kände efter ordentligt innan jag kastade ner hojen.

Efter att vi fastnat för denna slutsats så fortsatte jag köra. Då med respekt till däcken och vad dess lutning tillåter. Så med lite mer rak hoj i svängarna 
så försökte jag provocera fram lite sladdar, men det gick inte... däcken bet sig fast i asfalten! 

Nu har dem rullat 60-70 varv på en gokart bana och ser ut som nya! 





Tyvärr så är det inga däck för mig, men för er som kör gata som vill ha däck som håller och fortfarande har fäste så kan jag tipsa om Shinko Apex 010.

Budget däck som uppfyller alla krav, Shinko har erfarenhet, dem har tillverkat däck sedan 1946. En uppsättning med deras modell Apex 010 kostar runt: 2000:-, 
för mer information och priser så kan ni kolla in www.shinko.se

Shinko har fler däck i sitt sortiment som kan tänkas att passa mig och er som kör mer bana än gata. Jag hoppas såklart att jag får möjlighet till att testa dessa också.
Det som känns mest intressant för mig just nu är deras 008 serie som består av slicks! :)

Jag hoppas kunna uppdatera er snart igen med en ny recension som även då handlar om däck från Shinko!

Jag vill passa på att tacka Shinko som kändes väldigt seriösa och att dem befann sig på plats under hela dagen. Tyvärr har det varit en del med sabotage på banan. De har förstört någon elcentral, så ström fanns inte på plats och detta ledde till att vi körde utan värmare.

Vid nästa tillfälle så hoppas vi att förutsättningarna är bättre så att testet blir mer fullständigt. Vi har även inte laborerat alltför mycket med luft trycket i däcken.

//Robban

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar