tisdag 18 augusti 2015

Supermotard SM - Premiär

I helgen som var, så var tanken att jag skulle hjälpa till som funktionär under Supermotard SM på Tuvängen. Jag åkte dit för att kolla när dem tränade på lördagen och blev då frågad av den ansvarige varför inte jag ställer upp. Jag kom på massor med bra anledningar till att inte köra.

"Jag har ingen licens"
"Jag har inga slicks"
"Jag har aldrig kört på den här banan med grusdelen öppen"
"Hojen går inte igenom besiktningen då inget är najat"

Men självklart så engagerade sig flera stycken för att arbeta emot mina bortförklaringar. Så vid 16.00 på lördagen fick jag tag på ett par nya slicks. Efter det var det bara att åka hem och fixa i ordning allt.  Det tog längre tid än väntat, jag kom i säng vid 01.00..

Väl på söndagsmorgonen så var det dags att gå upp tidigt för att jag skulle hinna ut till banan och lösa engångslicens, anmäla mig, besikta och göra bullermätningen.

Direkt efter förarmötet var det dags för träning. Min absolut första träning på banan med gruspartiet öppet. Att köra på gruset med slicks var min största rädsla, men det gick faktiskt mycket bättre än väntat. Jag gled runt banan bara för att hitta lite växlar och spår.
Under den andra träningen testade jag lite bromspunkter för att försöka sänka varvtiderna inför kvalet. Ett kval på 25 minuter på en bana som tar ca: 1 minut är grymt tungt och man kör hela tiden kan jag lova! Med flest körda varv under kvalet så lyckades jag även sätt min personbästa tid under det näst sista varvet. Detta gav mig en 4:e startruta i det första heatet.

När starten gick så släppte jag alla rädslor som jag själv lyckats bygga upp inom mig. Supermotard är inte i närheten som roadracing. Det är mer kontakt och annan körstil där man är mer defensiv och blockar ut varandra. Så in i första sväng var jag innan starten rädd för, men när starten väl gick så släppte jag det och vred på rullen och gjorde faktiskt en kanonstart.

Väl under racet så kändes det som att jag blev lite bromsad av en förare framför. Irritationen byggdes upp under ett par varv då jag gick upp jämnsides på raksträckorna men blev tvungen att bromsa då jag blev blockad rakt fram också. Tyvärr hann jag inte ta mig förbi innan racet var över. Det slutade med en 4e plats och det var inte alls långt ifrån en 3e placering.

Inför heat 2 så gick jag igenom allt som skett tidigare. Jag visste att jag tappade som mest tid när vi gick ut från gruspartiet till asfalten. Jag var för feg. "Smutsiga däck gör att det blir halt, Kör försiktigt nu" var allt jag tänkte varje gång jag kom ut på asfalten.
Under heat 2 så släppte jag lite mer på det och det gick lite fortare. Jag gjorde en väldigt dålig start och var nere på en 8e plats och lyckades komma i mål på en 4e plats återigen.

Jag har haft kanonkul och är förvånad över hur mycket körning man kan klämma in på en dag.

2 x 15min Träningspass
1 x 25 min Tidskval
2 x 15 min Tävling

Nu blir det till att vila kroppen i ett par veckor skulle jag tro :P Däremot hoppas jag faktiskt att jag kommer kunna vara med och tävla i Eskilstuna också den 26 September.
Foto: Kim Broberg

Foto: Kim Broberg

Foto: Kim Broberg

Foto: Kim Broberg


//Robban


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar